Tullaan tutuksi: Messuan uusi myyntipäällikkö Samuli Sala

12.6.2018

Hyvä myyjä on sekoitus diplomatiaa ja asiakaspalvelullista asennetta. ”Pidä se, minkä lupaat” -ajattelu auttaa paljon. Kyseisellä asenteella Messuan uusi myyntipäällikkö Samuli Sala on päässyt nopeasti mukaan niin asiakkaiden kuin kollegoiden rytmiin.

Messua yhdistää yritykset ja asiakkaat erilaisissa kohtaamisissa: messuilla, tapahtumissa ja näyttelytiloissa.

– Minun työni uudessa tehtävässäni on monipuolista, idearikasta ja suunnitelmallista myyntityötä, joka painottuu sekä rytmittyy erilaisten messujen ja muiden tapahtumien aikataulujen mukaan. On osattava olla oikeaan aikaan liikenteessä kontaktoimassa asiakkaita, jotta ollaan asiakkaiden kanssa samassa rytmissä tapahtumien suunnittelussa, summaa toukokuussa Messualla aloittanut Samuli Sala.

Miehen tausta on ravintola-alalta, jossa hän 1990-luvulla toimi erilaisissa esimies- ja kehitystehtävissä muun muassa ravintola Raffaellon legendaarisella terassilla. Hänellä on kokemusta palvelutehtävistä sekä pitkä ura hektisellä media-alalla MTV Oy:ssä myynnin, sen kehittämisen sekä kaupallisen konseptituottamisen ja ohjelmayhteistyöratkaisuiden saralla. Viimeisimmässä toimessaan Kärkimedialla hän on toiminut lisäksi back up -toimintojen, IT-kehityshankkeiden ja asiakaspalvelun kehittämisen esimiesroolissa.

– Olen aina ollut myynti- ja asiakaspalveluhenkinen, ”kädet savessa” -tekijä. Yhtenä tavoitteenani oli löytää mahdollisesti pienempi yrittäjähenkinen, arvopohjainen perheyritys, jossa pääsee myös vaikuttamaan tekemiseen sekä työskentelykulttuuriin. Ja ennen kaikkea minulla oli palava halu päästä taas myymään sekä tekemään asiakastyötä. Messualla olen siis kuin kotonani, hän virnistää.

Jokaisesta päivästä on mahdollisuus oppia uutta

Samuli vastaa Messualla mediatalojen, autotoimialan, elintarvikesektorin sekä mainos-, viestintä- ja mediatoimistojen yhteyksistä. Myös isommat tapahtumakokonaisuudet kuuluvat osin hänen vastuulleen.

– Näen, että taustastani on selvästi hyötyä uudessa tehtävässäni. Myös messu- ja tapahtuma-alalla ollaan luovuuden, idearikkauden sekä brändikohtaamisen ja asiakaspalvelun äärellä. Tila- ja tapahtumasuunnittelukin on yhdenlaista mediaa, hän sanoo.

Uusi myyntipäällikkö kuvailee työpäiviään vaihteleviksi, hyvätempoisiksi ja pituudeltaan sopivan mittaisiksi. Päivät sisältävät asiakkaiden kontaktointia, projektien käynnistämisiä tai eteenpäin briefaamisia suunnittelijoille. Olennaisessa osassa on aktiivinen kommunikointi sekä sparraaminen Messuan yhteyspäällikköiden kanssa.

– He pitävät huolen siitä, että asiakkaat voivat huoletta odottaa tapahtuman alkua, kun he hoitavat projektin johtamisen sekä koordinoinnin loistavalla asenteella ja ammattitaidolla. Eli työpäivät ovat täynnä aitoa vuorovaikutusta sekä konkreettista tiimityötä yhteisten tavoitteiden eteen. Siitä minä tykkään. Ja se, että hommat #Onnistuu, niin kuin brändilupauksemme kertoo. Olen myös ollut todella vaikuttunut siitä, miten upeilla ohjelmistoilla suunnittelijamme mallintavat tilat, kuvat, brändi-ilmeet ja kaiken oleellisen. Upeaa hypätä tämmöisten ammattilaisten joukkoon kehittymään mielenkiintoisella alalla!

Parasta ovat ihmiset ja heidän erilaiset tarinansa

Samuli tunnustaa pitävänsä niin työnsä vaihtelevuudesta kuin erilaisten asiakkaiden sekä heidän haasteidensa ja tavoitteidensa toteuttamisesta.

– Lisäksi on mukavaa kommunikoida ihmisten kanssa ympäri Suomea. Suomessa on todella paljon mielenkiintoisia pk- ja pienyrityksiä, joilla on tuotteet kunnossa ja pääfokus viennissä.

Hän pohtii, että tuntemattomampiakin bränditarinoita on mukava kohdata. Ennen kaikkea parasta töissä ja työelämässä ovat erilaiset ihmiset sekä heidän tarinansa. Lisäksi häntä kutkuttaa yhdessä tekeminen asiakkaiden, yhteistyökumppanien ja kollegojen kanssa, joiden kaikkien kanssa saadaan asiat onnistumaan.

– Terve nöyryys on kuitenkin aina hyvä olla mukana kaikessa tekemisessä. Toisten ihmisten kunnioittaminen on tärkeää, sillä myyntityössä ja roolissa tapaa huiman määrän erilaisia ihmisiä. Oma ajatteluni lähtee siitä, että hommat hoituvat tekemisen kautta, ei välttämättä titteleillä, vaikka toki joskus sekin mahdollistaa tiettyjen ovien avautumisen, hän pohtii.

Lue lisää:
Samulia on haastateltu työstään Messualla myös Oikotien ”Työn ytimessä” –jutussa, johon myös tämä juttumme hänestä osittain perustuu.

Teksti: Tia Härkönen
Kuva: Messua Oy