Trendit 2018 – persoonaa peliin messuilla

19.4.2018

Lifestyle- ja sisustuspuolen trendit näkyvät yleensä nopeasti myös messuilla. Näyttelyosastoissa ja pop-up -tiloissa hyödynnetään trendejä kävijöiden ihasteltavaksi ja huomion herättämiseksi. Miltä näyttääkään vuosi 2018? 

Messuan luova suunnittelija Riika Anundi-Koskinen kävi inspiroitumassa vuoden alussa Habitaren Design Talks -aamussa. Hän kertoo, että tämän vuoden sisustuksessa ja lifestylessä korostuu muun muassa persoonallisuus, taiteellisuus, rohkea värien ja kuosien käyttö sekä isot viherkasvit ja luonnonläheisyys. Tämä innostaa luovaa suunnittelijaa myös oman työn äärellä esimerkiksi messuosastoja suunniteltaessa.

– Messua suunnittelee ja toteuttaa aina asiakkaiden tavoitteita ja brändiä tukevan messuosaston, joko perinteitä vaalien tai rohkeasti revitellen. Omassa tekemisessäni huomioin asiakkaan tavoitteet siitä, kuinka osastoa tai pop-upia lähtökohtaisesti halutaan käyttää ja mitä siellä pitää pystyä tekemään. Tämän päälle rakentuu suunnitelma siitä, millainen tunnelma, värit ja fiilis pitäisi syntyä niin asiakkaalle eli niin näytteilleasettajalle kuin messuvieraille, hän avaa suunnittelun taustoja.

2018 vie pintaa syvemmälle

Riika Anundi-Koskista miellyttää tämän hetken trendeissä se kirjavuus, mikä kaikki on trendikästä. Valinnanvaraa toteuttaa suunnittelua on paljon.

– Alkuperäiskulttuurit, perintöesineet, matkamuistot, kierrätys, kunnostus, taide ja käsityöt, isot kasvit, värillinen lasi ja peilit, dramatiikka, suuret abstraktit kuviot, sävysävyyn -tyyli, luonnonmateriaalit, puun käyttö kaikissa muodoissaan ja värien monimuotoisuus. Suunnittelijana minulla on paljon, mistä ammentaa ja haluan myös rohkaista asiakasta omaperäisiin ratkaisuihin. Messuosasto saa mielestäni herättää huomiota. Hyvän maun mukaisesti ja näytteilleasettajan brändiä kunnioittaen tietenkin, mutta niin, että vierailijalle herää kiinnostus ja erityisesti muistijälki vierailustaan osastolla, hän painottaa.

Lupa hätkähdyttää

Väreillä leikkiminen on asia, joka trendeissä korostuu erityisesti tänä vuonna. Vuoden värit ovat ultravioletti ja punasaviruukun tyyppinen sävy.

– Yrityksillä on usein tarkat graafiset ohjeet väreistä ja bränditunnusten käytösä. Se on hyvä. Messuosastolla niitä voisi käyttää kuitenkin asteen verran rohkeammin. Esimerkiksi neuvottelualueen tai ”loungen” voi täyttää sävysävyyn täysin yhdellä ja samalla värillä. Jos punainen on vaikkapa firman brändiväri, niin kaikki osaston tietyllä alueella on silloin samaa punaväriä niin seinissä, matossa, kalusteiden pinnoissa kuin kaikessa pikkutavarassa. Se tuo hienoa kontrastia muuhun tilaan.

Anundi-Koskinen on vaikuttunut myös suurten abstraktien kuosien mahdollisuuksista. Näitä voisi hänen mielestään hyödyntää vaikkapa osastohenkilökunnan tai esittelijöiden vaatetuksessa.

– Kuvittele joku kuosi pienenä ja suurenna se 10-kertaiseksi. Käytä sitä sitten 10 kertaa rohkeammin kuin aiemmin. Sillä voi tehdä aika upean vaikutuksen koko osaston kattavana teemana. Tämä on elämys itselle ja varmasti myös vieraille, hän innostuu.

Autenttisuutta ja järkevää kulutusta

Riika Anundi-Koskinen toivoo useammalta myös halua käyttää aihioita ja elementtejä yrityksen historiasta ja tärkeistä tapahtumista. Se osuu nyt trendiin ”juuret”, joka tuo historian havinaa tähän päivään esimerkiksi vanhojen esineiden ja ilmiöiden muodossa.

Messua itse toteuttaa tätä ajatusmallia Helsingin showroom-toimistossaan, joka valmistui viime vuoden puolella.

– Meillä on esimerkiksi neuvotteluhuoneen kokouspyötänä vuosikymmeniä vanha iso työstöpöytä, jonka pinnassa näkyy tekemisen jäljet niin poranreikineen kuin kaikkine naarmuineen ja lovineen. Pinnan päälle on laitettu lasi ja jalat maalasimme. Samoin muistitaulumme eli ”whiteboardimme” on lasiseinä, jonka taustalle on tulostettu hiekkaranta- ja merikuva, mutta ne lasit ovat käytetyt ja otettu talteen vanhasta toimistostamme.

Näin isoja elementtejä harvoin lähdetään viemään yrityksen tiloista messuosastolle. Kunnostus ja kierrätys ovat kuitenkin teemoja, joista on puhuttu vuosia, ja joka nyt on jysähtänyt päälle kunnolla.

– Monet yritykset joutuvat miettimään toimintakulttuuriaan ja kestävää kehitystä. Olisi mahtavaa, jos messuosastoilla ja ainakin pop-up -tiloissa voisi käyttää yritysten toimitiloista tavararoita ja esineitä, joilla on tarina ja rooli. Juuri varsinkin showroomeissa tämä olisi upea juttu. Näkisin, että myös toimitiloja ja toimistoja voisi suunnitella enemmän juuri tältä pohjalta.

Standardit valmisosastot ovat kelpo pohja stailaamiselle

Mielenkiintoisimpana 2018 trendeistä Anundi-Koskinen nostaa sen huomion, että enää ei ole yhtä ainoaa oikeaa.

– Perusjutut eivät käy kaikille ja hyvä niin. ”One size fits none” -sanoma lausuttiin myös Habitare Desing Talkissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että saatavilla olevat standardit perusosastot eivät enää kävisi. Päin vastoin, nehän ovat näytteilleasejalle helppo tilata valmiista mallista. Niitäkin voi kuitenkin maustaa ja pukea väreillä, tehdä mielenkiintoisiksi eri kuoseilla ja pintamateriaaleilla sekä elävöittää lisäämällä niiden sisustukseen viherkasveja ja mielenkiintoisia esineitä, hän rohkaisee.

********************************************************************************

Trendejä 2018 ( Habitare Desing Talksia mukaillen):

Taide

  • lempeys, käsityöt, lämpö, boheemius

Kasvit

  • isot näyttävät kasvit, kasveilla somistaminen, viherseinät
  • tämä toimii myös visuaalisilla tulosteilla tai esimerkiksi hyödyntämällä ruohomattoa ja bamputapetti.

Dramaattisuus

  • peilit, värillinen lasi
  • sävy sävyyn tyyli ja syvät värisävyt
  • samettimainen pinta

Värikkyys lisääntyy

  • vahvat värit, pastellit, tiilenpunainen, persikka, terrakotta, tumman vihreä, sinappi

Autenttisuus

  • villa, tiili, heinät, nahka
  • puun käyttö kaikissa muodoissa esimerkiksi panelointina ja tuohipunoksena ja niin, että puurakenteet saavat näkyä

 

Teksti: Tia Härkönen
Kuva: Riika Anundi-Koskinen