Suunnittelijan repusta löytyy niin uutta kuin vanhaa

Kaikkien tapahtumien yhteisenä tekijänä ja tavoitteena on tulos. Reseptiin kuuluvat hyvät ideat ja toteutuksen toimivuus. Elo-gaalassa kaikki natsasi.

Hyvin ideoitu, suunniteltu ja toteutettu tapahtuma, näyttely- tai messuosasto, pop-up -tila tai vaikka toimitilat saa vierailijan kiinnostumaan yrityisen brändistä ja tuotteista. Kohtaaminen vaikuttaa, viihdyttää, koskettaa ja tarvittaessa naurattaa – tuoden sitä arvoa, jota kohtaamiselta kulloinkin haetaan.

Muistettava tapahtuma tarvitsee kiinnostavan ja kantavan idean. Suunnittelijana oma työni alkaa juuri siitä: tuon pöytään ideoita, joilla asiakas erottuu, houkuttelee ja aktivoi omia asiakkaitaan ja saa heissä aikaan tunnetta. Eikä ole ollenkaan hassumpaa, jos tilanteesta ja tapahtumasta riippuen voin hyödyntää ja jalostaa sopivasti myös aiemmin toteutettuja ratkaisuja raikkaalla tavalla.

Elo-gaala – ollakko vai eikö olla?

Elo-gaalaa on järjestetty useita vuosia ja ELO-säätiössä ryhdyttiin noin vuosi sitten miettimään, onko gaalojen aika peräti jo ohi. Esiin nousi kysymys, kuinka se ainakin voisi uudistua? Miten gaalassa iltapukuihin pukeutunut yleisö välttää ”pönötysfiiliksen” ja aikaan saataisiin yhteinen, lämmin tunne?

Oli ihana ottaa tämä haaste vastaan. Ratkaisuja lähdettiin etsimään pienistä muutoksista ja yksityiskohdista.

Vuoden 2016 Elo-gaalassa oli ideana luoda elokuvatunnelmaa ja tehdä gaalasta sujuva sekä kokonaisvaltainen kokemus. Itse sain olla Messuan edustajana mukana alusta saakka ideoimassa ja konseptoimassa niin ohjelmaa, tunnelmaa, valaistusta ja somisteita eli miettiä koko sitä polkua, jolla tunnejälki saadaan aikaan. Ennen itse gaalapäivää, suunnitteluprosessin loppuvaiheessa, sain olla vielä toteuttamassa tulostusaineistoja ja itse asiassa olin jopa varmistamassa paikan päällä, että kaikki todella toteutetaan suunnitelmien mukaan.

Kirsikkana kakussa oli vielä se, että pääsin mukaan tapahtumaan kokemaan kaiken ”livenä”. Suunnittelijalle tämä ei aina ole itsestään selvyys. Siksi oli todella avartavaa ja opettavaista saada kokea se sama, mitä asiakkaan yleisö koki H-hetkellä.

Naurua, iloa ja liikutuksen kyyneleitä

Tyytyväinen asiakas on suunnittelijalle se draivi, joka saa ylittämään itsensä. ”Kaikkien aikojen paras Elo-gaala. Kaikki palaset kohdallaan – lämmin tunnelma ensi askeleelta. Naurua, liikutuksen kyyneleitä, jännitystä ja tietenkin erinomaista ruokaa.” Onhan tuo sellainen palaute, että jos se ei suunnittelijana motivoi, niin mikä sitten?

Olen sitä mieltä, että mieleenpainuva ja muistoihin jäävä tapahtuma tai kohtaaminen voi saada jopa kyyneleet silmiin. Kokemukseen vaikuttaa aina henkilön oma tilanne elämässä. Vuosi sitten esimerkiksi Nordic Business Forum 2016 oli pysäyttävä kokemus omalla kohdallani. Se sattui omassa elämässäni sellaiseen saumaan, että se teki lähtemättömän vaikutuksen, enkä siksi unohda sitä ehkä koskaan.

Toinen mieleenpainuva hetki on ollut juuri Elo-gaalassa 2016: Veikko Hurstin puhe kosketti jokaista kuulijaa niin, että illallisväki nousi seisomaan taputtaen käsiään kiivaasti yhteen välillä pyyhkien silmäkulmiaan kyynelistä.

PS. ELO-säätiö / Elo-gaala löytyvät myös asiakastarinoistamme. Kannattaa tutustua!

 

Riika Anundi-Koskinen
Kirjoittaja työskentelee Messuan suunnittelijana. Luovana ihmisenä hän saa ideoita tilanteista ja paikoista, joissa joku toinen löisi hanskat tiskiin. Riikan taiteellinen puoli pääsee pursuamaan myös vapaa-ajalla ja kotioloissa, kun hän piirtää, maalaa tai sisustaa.