Onnistu – myyjän mietteitä parhaan messuosaston puolesta

Ständi eli messuosasto on yhtä aikaa sekä tilapäinen että pysyvä. Se on yleensä pystyssä vain muutaman päivän ajan, mutta kävijöiden muistissa se säilyy parhaimmillaan – tai pahimmillaan – paljon kauemmin. Siksi osaston ja koko messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus on syytä tehdä huolella.

Kun ständi toimii ja ilmentää näytteilleasettajan tahtotilaa, sitä käytetään useammin kuin vain kerran. Tämä edistää niin kestävää kehitystä ja ekologisuutta kuin myös ajan ja kustannusten optimointia.

Monestakin syystä ständin suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa. Ihan jos siksi, että saat varmasti juuri teidän tarpeenne ja tavoitteenne täyttävän messuosaston – ja juuri oikeaan aikaan.

Suunnittelussa kannattaa käyttää hyödyksi ammattilaista. Moni yllättyy huomatessaan, kuinka suuri määrä erilaisia osastotyyppejä on tarjolla aina vakio-osastoista loistokkaisiin designosastoihin. Eri osastotyypeillä on omat etunsa ja mahdollisesti myös haittansa, joita tilaaja ei välttämättä itse osaa ennakkoon tunnistaa. Milloin ja mihin niistä kannattaa panostaa ja missä investointi ei osu?

Minulle myyjänä on aina mielenkiintoista ja opettavaistakin, kun pääsen pohtimaan erilaisten osastomahdollisuuksien tarjontaa asiakkaan kanssa.

Asetetut tavoitteet ratkaisevat

Kun tapaan asiakkaan, käymme aina läpi tietenkin peruslähtökohtia, mutta ehdottomasti myös tavoitteita, joita osallistumiseen liittyy. Näin hahmotan kaiken sen, mitä Messua messuosastokumppanina pystyy tarjoamaan ja mitä kaikkea tarjoukseeni sisällytän.

Messuosaston suunnittelussa ja toteutuksessa kulminoituvat näytteilleasettajan tavoitteet. Ne määrittelevät hyvinkin vahvasti sen, mikä on ständin varsinainen painopiste. Tuetaanko yrityskuvaa ja brändiä, tehdäänkö tuote-esittelyä vai ovatko henkilökohtaiset kohtaamiset avainasemassa? Toki osastolla tapahtuu kaikkea tätä, mutta jos painopiste pystytään tarkentamaan yhteenkin näistä vahvemmin kuin muut, saadaan osastolle todellinen selkäranka – ja sen huomaa myös messuvieras!

Saatan kysellä hassuja….

Myyjänä minulle on tärkeää vastata asiakkaan tarpeeseen. Korostan aina, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan kaikkia asioita voi ja pitää tuoda esiin – saa vaikka vähän vängätäkin. Messumaailma on minulle tuttu, asiakkaalle aina ei.

Noudatan tätä kaavaa myös toisinpäin. Voidakseni myyjänä tehdä onnistuneen tarjouksen, kysyn asiakkaalta paljon yksityiskohtia:

  • millaisia asiakkaan asiakkaat ovat: koska loppujen lopuksihan haluamme tehdä heidän vierailunsa osastolla helpoksi ja mieleenpainuvaksi
  • jaetaanko pieniä mukaanviemisiä: jälleen tarvitaan varasto/kaappitilaa
  • onko painettuja esitteitä tai tarvitaanko äänentoistoa ja tekniikkaa vaikkapa useammalle näyttöruudulle: mitä tekemistä ja viihdykettä osastolla pitää pystyä toteuttamaan
  • montako näytteilleasettajan edustajaa pitäisi yhtä aikaa mahtua ständille vieraiden kanssa: riittääkö lattianeliöt, miten sisustus toteutetaan
  • paljonko osastoon on budjetoitu: eurot ja toiveet eivät aina kohtaa, mutta haluan antaa asiakkaan tavoitteita parhaiten palvelevan ehdotuksen
  • … ja paljon muuta.

Tarjouspyynnön tekemisestä voit lukea vinkkejä tästä jutustamme.

 

Charissa McCarron
Kirjoittaja on Messuan myyntipäällikkö. Hänellä on lähes parinkymmenen vuoden kokemus markkinoinnin ja myynnin tekemisestä. Messut ovat aina olleet Charissan sydäntä lähellä ja hän käy säännöllisesti erilaisissa tapahtumissa bongatakseen sieltä Messuan asiakkaille hyviä ideoita ja vinkkejä heidän messuosallistumisensa tueksi.