Näytteilleasettaja, somettaako? – osa 3

Tapahtuma onnellisesti takana? Hyvä, mutta älä unohda jälkimarkkinointia. Sosiaalinen media on tähänkin mainio kanava, jossa rakennat luottamusta, kiität kävijöitä ja näytät, että olet kiinnostunut heistä ja heidän tarpeistaan jatkossakin.

Jälkimarkkinointi tapahtuman jälkeen unohdetaan yllättävän usein. Messuja ennen projektisuunnittelussa se on listattu muistilistaan, mutta H-hetken jälkeen puhti on monella pois.

Jälkihoito tarkoittaa ennen kaikkea messujen aikana annettujen lupausten pitämistä ja asiakkaan kokemusta jatkuvuudesta sekä sitoutumisen mahdollisuudesta. Se, miten jälkihoito tehdään, kertoo yrityksestäsi ja sen toiminnasta. Oheinen muistilista on tuttu monelle näytteilleasettajalle. Se on pätevä ja käypä niin perinteisessä mielessä kuin myös some-silmälaseilla katsottuna.

Vinkkejä messujen jälkimarkkinointiin

#1 Käy jokaisen messupäivän jälkeen läpi kontaktit

  • Tee pikatarkistus, ovatko henkilöt tai heidän yrityksensä mahdollisesti niissä somekanavissa, joissa teidänkin yrityksellänne on tili.
  • Ala seurata ja/tai tykkää näistä henkilöistä tai ainakin heidän yrityksistään.
  • Tykkää ja/tai jaa nitä postauksia, jotka liittyivät kyseisiin messuihin.
  • Luo keskustelua – kerro, että oli hienoa nähdä osastollanne tms.

#2 Hoida tarjouspyynnöt ja yhteydenotot mahdollisimman nopeasti

  • Osastolla asiakkaiden kanssa keskustellessa tulee pyyntöjä tarjouksista ja lisämateriaaleista. Ne lähetettään kullekin toki henkilökohtaisesti ja parhaimmillaan tarkasti räätälöitynä kysyjän tarpeisiin, mutta samaa ajatusmallia voi hyödyntää myös isompaan kohderyhmään. Messujen jälkeen voit hyvin tehdä vielä erikseen somemessutarjouksen niillekin, jotka eivät messuille päässeet.
  • Mieti kanavaa, jossa tarjouksen levität – Facebook, Twitter, Instagram. Liitä mukaan aina kuva, sillä se kertoo enemmän kuin sanat ja siihen silmät osuvat kuin itsestään …-50% on pysäyttävä missä tahansa asiassa. Toisaalta -10% voi olla merkittävä etu asiakkaalle!

#3 Lähetä kiitoskirje osastosi kävijöille

  • Kiitä ja fiilistele tapahtumasta somessa niin tapahtumaa ennen, sen aikana kuin jälkeenpäin: nosta esiin myös kumppaneita ja asiakkaita  nimellä ja kuvilla – älä puhu vain itsestäsi!
  • Kerro, missä tapahtumassa tai messuilla teitä voi tavata seuraavan kerran.
  • Tarkista (esimerkiksi Twitterissä) tapahtuman hästägillä viestitelleet ja tykkää heidän päivityksistään tai jaa niitä, jos ne sopivat yrityksenne pirtaan.

#4 Uutisoi tapahtumasta www-sivuillasi, kerro messutunnelmista

  • Kaikki muissa kanavissa tehty jaetaan heti myös sosiaaliseen mediaan. Älä tee kuitenkaan suoraa copy-pastea. Vaihda tulokulmaa aiheeseen.
  • Palaa tunnelmiin tapahtumista otettujen kuvien ja videoiden avulla.
  • Jaa sosiaalisen median kautta sähköisiä esitteitänne tai videotallenteita esimerkiksi messuilla olleista tietoiskuesityksistä. Tietoiskujen esitysaineistot kannattaa laittaa myös SlideShareen, jonka linkki on helppo jakaa muissa somekanavissa.
  • Arvoitteko palkintoja kävijöiden kesken? Muista ilmoittaa voittajista myös somekanavissa.

Oheinen lista on lyhyt tynkä siitä, mitä kaikkea messujen jälkeen on syytä tehdä. ”To Do” -listaan kuuluu tottakai myös arvioida osastolla saatu kävijäpalaute ja kuulla omien edustajien huomiot osaston toiminnollisuuksista, kirjata ylös messuosallistumisten kehittämisideat ja arvioida saadut tulokset heti messujen jälkeen ja uudestaan pidemmällä aikavälillä. Näidenkin kohdalla some kulkee tekemisen rinnalla!

Lue myös sarjan aiemmat jutut – osa 1: ennen tapahtumaa ja osa 2: tapahtuman aikana. Muistathan, että myös Messua löytyy somesta niin Facebookista, Twitteristä kuin LinkedInistä.

Tia Härkönen
Kirjoittaja on yli 25 vuotta viestinnän parissa työskennellyt moniosaaja, joka oppii joka päivä jotain uutta ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Usein sosiaalisesta mediasta. Härkönen on toimitusjohtajana Viestintäpalvelu Taika Oy:ssä, joka on myös kumppani ja sisällöntuottaja Messualle.