Näytteilleasettaja, somettaako – OSA 2 –

somettaminen messuilla

Sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista kanavista viestiä tapahtumasta. Parhaat somepäivitykset ovat niitä, jotka tarjoavat lukijalleen hyötyä tai hupia. Tapahtumasomettaminen ei ole sama kuin kertoa, että olemme mukana messuilla ”se-ja-se”.

Hyvissä ajoin ennen messuja on lähetetty kutsut ja ennakkomarkkinoitu, että olette tapahtumassa mukana. Kun H-hetki koittaa, on paikalla niitä joita halusittekin, mutta paljon on myös ”no-show’ta”. Ei hätää, somettamalla heillekin voidaan vielä kertoa, miksi olette itse mukana ja miksi kohderyhmännekin olisi hyvä sinne tulla.

Erityisesti ensimmäisinä messupäivinä kannattaa pitää somessa yllä positiivista pöhinää.

5 vinkkiä tapahtumasomettamiseen – kun messut ovat käynnissä

#1 Kerro, mitä juuri nyt tai hyvin pian on tapahtumassa

Olette juuri siellä, missä kohdeyleisönnekin kannattaisi olla! Kerro konkreettisesti, mistä puhutaan ja mitä tapahtuu. Ole hetkessä mukana. Kun osastollanne vierailija kysyy jotain, voit hyvin jakaa vastauksen myös somessa. Jos lanseeraatte jotain, ole somevalmiina ajantasaisesti. Kohta se tapahtuu…. nyt se tapahtui. Kyse ei tietenkään ole minuutti minuutilta raportoinnista, vaan tunnelman nostattamisesta. Kun ständillänne taas on hiljaisempaa, esittele omaa väkeänne ja palvelutarjontaa. Kuvaile asioita omin sanoin. Vaikka somepäivitys tulisi ulos virallisella organisaatiotilillänne, saa sielläkin näkyä persoona. Jos sometat henkilökohtaisella profiilillasi, muista mainita organisaatiosi sopivissa kohdissa. Ja oman organisaation tililtä kannattaa käydä jakamassa ja tykkäämässä sinun ja kollegoidesi tekemiä päivityksiä.

#2 Kuvat ja videot houkuttavat enemmän kuin pelkät sanat

Somessa eniten tykätään ja jaetaan päivityksiä, joissa on mukana kuva tai video. Nappaa siis visuaalista tunnelmaa ja asiaa ständiltänne ja kerro samalla, että henkilöstönne on paikalla asiakasta varten. Ota kuvia tuotteista, kävijöistä, tarjoiluista ja ständinne yksityiskohdista. Ota kuvat rohkeasti eri kuvakulmista ja muista kirjoittaa mukaan, mistä kuvassa on kyse tai mitä siinä tapahtuu. Mieti, voitko kuvan kautta antaa jonkin idean? Muistathan, että #SharingIsCaring! Muistathan myös mainita kuvia napatessasi niissä oleville henkilöille, että kuvat tulevat somekanavallenne.

#3 Älä tyrkytä vain omaa – vuorovaikutus kunniaan

Somessa yksisuuntainen oman asian toitotus ei kiinnosta ketään. Merkitys syntyy vuorovaikutuksesta. Tuo vaihtelua somesisältöihinne kertomalla, mitä kaikkea muutakin on tarjolla. Mitä teidän sidosryhmäänne kuuluva ja someseuraajanne saa tapahtumasta kokonaisuutena. Mainitse sopivasti aina jossain välissä tapahtumajärjestäjä(t) ja keskeisiä toimijoita tai henkilöitä. Tee se mieluiten heidän @-tunnuksensa manitsemalla. Näe vaivaa tarkistaa, onko heillä sellainen. Näin hänkin voi jakaa tai ainakin tykätä teidän viestinnästänne – ja näin tavoitatte kenties huomattavasti useamman silmäparin. Some-etikettiin kuuluu luontevasti vastavuoroisuus, jaa ja tykkää siksi myös muiden sopivista postauksista ja kuvista tapahtumasta. Muista hyödyntää hästägit!

#4 Älä unohda aitoa ständillä vierailijaa – vuorotelkaa somettajina

Ikävin fiilis ständillä kävijälle tulee siitä, jos häntä ei huomioida. Siksi somettajienkin on hyvä muistaa todellinen läsnäolo itse paikan päällä. Älypuhelimen tai videokameran kanssa keekoilu voi pelottaa tai peräti ärsyttää joitakin, joten huomioi tämä. Somettaa voi myös muualta kuin omalta osastolta. Ja somettajan vuoroja kannattaa vaihdella. Näin nostoistanne ja sisällöistänne tulee sitä paitsi monimuotoisempia ja eri perspektiivistä kirjoitettuja ja kuvattuja. Eli parhaimmillaan entistä mielenkiintoisempia somen seuraajille.

#5 Määrä ei korvaa laatua

Messuilla tärkeintä on kohdata ne, jotka osastollenne fyysisesti tulevat. Somettamalla on mahdollisuus olla yhteyksissä, informoida ja sitouttaa myös niitä, jotka eivät ole paikalla. Jos organisaatiolla on joka tapauksessa sometilejä olemassa, kannattaa niille tuottaa säännöllisesti sisältöä ja tähänhän messut ovat mainio tilaisuus. Postausten, twiittien, videoiden ja Instagram-kuvien ja videoiden suuri määrä ei kuitenkaan ole ykköstarkoitus. Muutamakin nosto riittää, varsinkin jos päivitettäviä kanavia on paljon. Ei ole tarkoitus, että somevastuutettu uuvahtaa. Pitäkää messukanavana vaikka vain yhtä somekanavaa ja tehkää sopivia nostoja sieltä muihin. Eri kanavilla voi olla oma vastuullinen ”tuottaja” messusisältöjen osalta. Näin niillä kaikilla on sopivasti erityyppistä sisältöä ja kohdeyleisönne sekä seuraajanne haluavat olla kanssanne kaikilla kanavilla, ei vain yhdellä.

Juttusarjan 3. osa julkaistaan helmikuun aikana. Siinä avataan, miten kannattaa somettaa tapahtuman jälkeen sekä kuinka valmistautua seuraavaan kertaan. Lue myös tätä juttua edeltänyt osa 1 – ”Somettaminen ennen tapahtumaa”.

 

Tia Härkönen
Kirjoittaja on yli 25 vuotta viestinnän parissa työskennellyt moniosaaja, joka oppii joka päivä jotain uutta ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Usein sosiaalisesta mediasta. Härkönen on toimitusjohtajana Viestintäpalvelu Taika Oy:ssä, joka on myös kumppani ja sisällöntuottaja Messuan viestinnälle.