Näytteilleasettaja, somettaako? – OSA 1-

Sosiaalinen media vaikuttaa koko ajan enemmän maailmaan ja maailma someen. Muistathan hyödyntää sitä tapahtumissasi ja messuille osallistuttaessa? Pikareitti parrasvaloihin se ei ole, mutta suunnitelmallisuus palkitaan tässäkin.

Käsi sydämelle – onhan yrityksellänne yhtenä markkinointi- ja viestintäväylänä sosiaalinen media? Syytä olisi, sillä some kuuluu tänä päivänä perustyökaluihin niin asiakkaiden kuin muidenkin eri sidosryhmien kanssa kommunikoitaessa.

Somen kanssa touhutessa on hyvä ymmärtää tietyt lainalaisuudet someyleisön kiinnostuksen ylläpitämisestä:

  • Ole systemaattinen ja someta säännöllisesti. Jos joku lähtee seuraamaan teitä, hän haluaa myös kuulla ja tietää teistä tasaisin väliajoin.
  • Some on vuorovaikutusta. Älä toitota asioita vain omasta näkökulmasta. Jaa ja kommentoi myös muiden juttuja, kuten sidosryhmien ja asiakkaiden tai toimialaan liittyviä uutisia ja nostoja.
  • Ihminen on yleensä kiinnostavampi kuin organisaatio!

5 vinkkiä tapahtumasomettamiseen – ennen tapahtumaa

#1 Aloita ajoissa

Ihan kuten markkinoinnissa yleensäkin, kerro ja viesti hyvissä ajoin, mihin tapahtumaan tai messuille olette osallistumassa. Some on kanava tavoittaa mahdollisesti uusia ja erilaisia kohderyhmiä. Jaa linkkiä kotisivuillenne, jossa kerrotaan mitä teette tapahtumassa ja kuinka asiakas voi ilmoittautua tai saada teiltä kutsun.

#2 Hyödynnä tapahtuman hästäg tai keksi oma

Tapahtumilla on monesti jo valmiina tunniste eli hästäg (#), jolla tilaisuutta markkinoidaan ja jolla siihen viitataan sosiaalisessa mediassa. Käytä sitä aktiivisesti myös omassa viestittelyssä. Esimerkiksi #teknologia17, #kirjamessut jne. Hästägin voi myös keksiä itse, mutta ideana on, että kaikki tapahtumaan liittyvä sisältö löytyy tuolla hästägillä ja myös muut haluavat sitä käyttää.

#3 Mielikuvitusta peliin

Suunnittele ja listaa avoimin mielin, mitä kaikkea voitte kertoa tulevasta tapahtumasta. Ajattele kuin Walt Disney; älä rajoita mahdollisuuksia. Jos voit unelmoida, voit myös tehdä! Laita ennakoiden tietoa mitä esittelette, paljastatteko jotain uutta, kuka on paikalla, millaisissa asioissa vierailijaa/osallistujaa autatte, mitä tarjoatte jne. Voit hyvin laittaa myös kevyempää sisältöä kuten kuvia ja ajatuksia valmistautumisesta tapahtumaan sekä ihmisistänne. Fakta ja fiilis ovat hyvä yhdistelmä somesisällöissä. Hyödynnä somea myös viime hetken viilauksiin. Kysy toiveita ja ideoita, mitä asiakkkaanne tarvitsee teiltä tapahtumassa tai ständillänne vieraillessaan.

#4 Some on portieeri ja www-kotisivunne ravintola

Verkkosivunne ovat yrityksenne markkinoinnin ja viestinnän kotipesä internetissä. Someviesteillä houkutellaan ja johdatellaan yleisöä tutustumaan niiden sisältöön. Ihan kuten portsari toimii sisäänheittäjänä ravintolaan! Varmista siis, että kotisivuillanne on uutisoituna, että olette mukana tapahtumassa, mikä on osastonne sijainti, miksi olette mukana ja mitä vierailijanne hyötyy. Mieti myös, mitä muuta aiheesta verkkosivuillanne voi kertoa. Voisiko siellä olla helppo ja nopeasti vastattavissa oleva kilpailu tai kysely, jonka osallistujille jaetaan palkinto, jonka voi noutaa tapahtumasta. Varmista myös, että tuottamanne tiedotteet löytyvät www-sivuiltanne. Tätä kaikkea on luontevaa jakaa eteenpäin somekanavissanne. Tavoitteennehan ei tässä kohdin ole vain se, että www-sivuillenne saadaan kävijöitä, vaan että nämä kävijät löytävät tiensä sitä kautta myös itse tapahtumaan luoksenne.

#5 Toimittajat seuraavat somea – rakenna mediasuhteita sielläkin

Toimitusten resurssit ovat pienentyneet radikaalisti viime vuosina. Toimittajilla ei ole mahdollisuutta lähteä kaikkiin kissanristiäisiin, mutta uutisnostoja tarvitaan silti aina! Moni media ja niiden toimittaja on aktiivisesti läsnä muun muassa Twitterissä bongaten sieltä signaaleja mielenkiintoisista aiheista. Ennakkotiedottamalla osallistumisestanne ja mahdollisesta ”suuresta” uutisesta sosiaalisessa mediassa voi viestinne osua hyvinkin toimittajien silmiin. Ja kas, hän saapuukin paikalle tai ainakin ottaa teihin yhteyttä! Muista myös seurata organisaationne ja toimialanne keskeisiä medioita ja toimittajia ihan muutenkin. Mediasuhteiden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä!

Lue myös sarjan 2. osa: siinä annetaan vinkkejä H-hetkeen ja tapahtuman aikaiseen somettamiseen.

Muistathan muuten, että Messua löytyy somesta niin Facebookista, Twitteristä kuin LinkedInistä.

 

Tia Härkönen
Kirjoittaja on yli 25 vuotta viestinnän parissa työskennellyt moniosaaja, joka oppii joka päivä jotain uutta ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Usein sosiaalisesta mediasta. Härkönen on toimitusjohtajana Viestintäpalvelu Taika Oy:ssä, joka on myös kumppani ja sisällöntuottaja Messuan viestinnälle.