Messujen suosio on kasvussa

27.2.2018

Tapahtumien ja henkilökohtaisten kohtaamisten merkitys markkinoinnin kasvulle on globaali trendi. Tämä näkyy myös Kantar TNS:n mediamainonnan määrän mittauksen tutkimuksessa, jossa messumedia oli mukana ensimmäistä kertaa.

Messumedia oli vuonna 2017 ensimmäistä kertaa mukana Kantar TNS:n tekemässä mediamainonnan määrää mittaavassa ns. pienessä mainoskakussa. Tutkimuksessa mitattiin mainostilaan käytettävää rahamäärää, mikä messumedian kohdalla tarkoittaa lähinnä näyttelyosastojen ja muiden promootiotilojen paikanvuokria. Näihin mainostajat investoivat viime vuonna 45 miljoonaa euroa.

Maailmanlaajuinen trendi, jonka mukaan tapahtumien ja henkilökohtaisten kohtaamisten merkitys markkinoinnissa kasvaa, näkyy myös tehdyssä tutkimuksessa. Messumedian osuus oli 4 % ja messuihin käytettyjen eurojen määrä kasvoi edellisvuodesta noin 5 %.

Vahvasti kasvavia medioita olivat ulkomainonta, radio, elokuva- sekä verkkomainonta. Painettuun mediaan ja televisioon mainostajat sen sijaan sijoittivat viime vuonna entistä vähemmän euroja.
Kaikkiaan Suomessa panostettiin mediamainontaan viime vuonna 1 217 miljoonaa euroa. Summa oli sama kuin vuotta aikaisemmin.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot. Messumediasta tutkimukseen osallistuivat kaikki Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenyritykset eli 11 Suomessa ammattimaisesti toimivaa messujärjestäjää.

Lähde: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n tiedote
Kuva: Messuan arkisto