Kuka vain voi olla messuguru – kirjavinkki

Mistä sinä inspiroidut tai saat uusia ideoita? Entä jaatko niitä eteenpäin? Messuihin osallistumisessa on monta osa-aluetta, jotka pitäisi hallita parhaan messutuloksen aikaansaamiseksi. Messuguru-kirjassa on hyviä ja herättäviä ajatuksia tähän.

Työpäiväni ovat täynnä messuja ja työssäni Messua Oy:n myynti- ja markkinointiassistenttina eteeni tulee vähän väliä niin pieniä kuin isoja vinkkejä ja ideoita siitä, miten messuista otetaan kaikki irti. Koska me Messualla teemme asiakkaillemme messuosastoja ja erilaisia areenoita, joilla he voivat tavata omat asiakkaansa parhaalla mahdollisella tavalla, aihe luonnollisesti kiinnostaa minua. Kehittääkseni niin omaa osaamistani kuin myös tukeakseni asiakkaitamme aina vain parempiin messukohtaamisiin, seuraankin säännöllisesti erilaisia medioita ja verkkosivuja, joista ammennan tietoa omaan työhöni.

Bongasin hiljattain verkosta Mikael ja Maria Janssonin kirjan ”Messuguru” ja tuo nimi tottakai kiinnitti huomioni. Selasin kirjan verkkoversiota ja kyllähän sieltä sai taas paljon ajatuksia.

Kirjaan kannattaa itse kunkin tutustua ja siksi annankin luku- tai ainakin selailusuosituksen.

Testaa gurutasosi

Kirjan sivulta 18 löytyy hauska ja samalla oikein osuva testi ”Millainen messuguru olet?”. Eri väittämät paljastavat, millainen tekijä olet messuilussa. Jos olet väittämien kanssa samaa mieltä, olet aikamoinen guru. Jos mietit vastauksia tai olet ihan eri mieltä, on sinulla ehkä vielä hieman kehitettävää. Kaiken kaikkiaan tuo kahdeksan kohdan lista tuo joka tapauksessa hyvin esiin, mihin kaikkeen tulisi messuille osallistuessa kiinnittää huomiota.

  1. Yrityksellänne on selkeä messustrategia, jonka kaikki asianosaiset tuntevat ja johon he kaikki uskovat.
  2. Esimieheni ymmärtävät messujen merkityksen.
  3. Messubudjetteja laadittaessa lähdetään aina tavoitteista ja tarpeista.
  4. Messuille osallistumisessamme on aina punainen lanka. Kutsuista jälkihoitoon asti.
  5. Ihmiset työskentelevät messuosastollamme mielellään ja tekevät sen hyvin.
  6. Kävijät kehuvat usein, että erotumme kilpailijoista.
  7. Mittaamme aina jokaisten messujen jälkeen niiden tuottaman tuloksen ja mietimme, mitä voimme tehdä paremmin seuraavalla kerralla.
  8. Odotan jo pääseväni valmistautumaan seuraavia messuja varten.

Mikael ja Maria Janssonin tuorein painos Messuguru-kirjasta on vapaasti luettavissa verkossa ja se löytyy esimerkiksi Messukeskuksen Issuu-palvelusta

 

Iris Elias
Kirjoittaja on Messuan myynti- ja markkinointiassistentti, joka innostuu yhä uudelleen ja uudelleen arkea helpottavista ja sujuvoittavista ideoista.