Tiesitkö – 6.6 on kansainvälinen messupäivä

6.6.2018

Keskiviikkona 6. kesäkuuta vietetään kansainvälistä messujen päivää. Messut ovat yksi maailman vanhimmista medioista, eikä menestykselle näy loppua. Henkilökohtaisten tapaamisten rooli vain vahvistuu nykymaailmassa. 

Suomessa järjestetään vuosittain yli 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu 1,5 miljoonaa kävijää. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat erittäin aktiivisia messuilijoita. Suomessa järjestetään useita Pohjoismaiden suurimpia ja vetovoimaisimpia tapahtumia, esimerkiksi Helsingin Matkamessut ja Vene Båt -messut.

Messuilla on suuri talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle. Keväällä 2018 julkistettu tutkimus osoittaa, että messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain yli 400 miljoonan euron tulovirran. Osa messuista on suunnattu vain alan ammattilaisille, osa yleisölle ja osa molemmille kohderyhmille. Kymmeniä tuhansia eri alojen ammattilaisia kokoontuu vuosittain omiin tapahtumiinsa saamaan täydennyskoulutusta, verkostoitumaan ja tutustumaan alansa viimeisimpiin uutuuksiin.

Messut ovat yhdistävä tekijä

Messumedia tukee myös kestävää kehitystä. Matkustamistarve vähenee, kun eri alojen asiantuntijat kokoontuvat yhteen ja samalla kertaa hoituu monta tapaamista ja neuvottelua.
Kuluttajille suunnatuissa tapahtumissa on tarjolla tietoa, elämyksiä ja uutuuksia eri toimialoilta aina hyvinvoinnista veneilyyn. Kasvussa on trendi, jonka mukaisesti järjestetään useita tapahtumia samanaikaisesti ja kävijät pääsevät tutustumaan niihin kaikkiin samalla lipulla – mm. ruoka-, viini- ja kirjamessujen yhdistelmiä on monessa eri kaupungissa.

Suomessa messuja on järjestetty ammattimaisesti pian 100 vuoden ajan. Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 55 miljardia dollaria.

Lähde: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n tiedote