Kansainvälisen tapahtuman vetovoima pitää: SMM 2018 – Smart Shipping & Industry 4.0

8.2.2018

Suomalaiset meriteollisuusalan yritykset tunnetaan maailmalla vahvasta osaamisesta sekä luotettavuudesta. SMM-messut ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi löytää uusia kumppaneita ja mahdollisuuksia maailmalta. Messualla on vielä muutama paikka tarjolla tapahtumasta kiinnostuneille näytteilleasettajille.

Meriteollisuusalalla messuillaan vilkkaasti ja kansainvälisten messujen merkitys kontaktien luomisessa ja sopimusten sekä tilausten saamisessa on suuri.

Syyskuussa (4.-7.9) Hampurissa pidettävä SMM 2018 on alan suurtapahtuma, joka nostaa estradille 90 000 neliön näyttelyosuuden ja reippaan parin tuhannen näytteilleasettajan lisäksi kokonaisvaltaisen alan ammattitapahtuman. Kolmeen päivään mahtuu mukaan kattavasti erilaisia workshoppeja sekä konferensseja – kahdenkeskisistä tapaamisista puhumattakaan.

Uusia avauksia ja mahdollisuuksia tarjolla

SMM on monella mittarilla omaa luokkaansa ja esimerkiksi kävijämäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Edellisellä kerralla 2016 mukana oli meriteollisuuden toimikentän koko arvoketju; noin 2200 näytteilleasettajaa 66 maasta ja 50 000 vierailijaa 124 eri maasta. Jälkimmäisistä peräti 97 % ennakoi tulevansa paikalle myös tänä vuonna.

Ja vaikka Saksassa ollaan, on näytteilleasettajista suurin osa maan ulkopuolelta. Tästäkin syystä tapahtumaa voi pitää alan tärkeimpänä kohtauspaikkana ja foorumina, jossa käyvät toimialan yrittäjät kaikkialta maailmasta.

Messua on ollut asiakkaidensa messukumppani tapahtumassa jo vuosia. Messuan Eriikka Kalliokoski on ollut itse mukana ensimmäisen kerran 2000-luvun alussa.

– Yrityksemme on toteuttanut osastoja SMM:ssä jo 1990-luvulta lähtien. Kohokohtana oli vuosi 1998, jolloin Suomi oli tapahtuman kumppanimaa. Tuolloin toteutimme 2000 neliön Suomi-osaston. Perspektiiviä SMM:stä siis riittää, hän kertaa historiaa.

Täysin oma osasto vai yhteisten tilojen jakamista?

Tulevana syksynä Messualla on eri messuhalleista yhteensä neljä eri kokoista tonttipaikkaa.

– Tämä on monelle asiakkaistamme tärkeää, sillä yksittäinen yritys ei tapahtumasta osastopaikkaa omasta toimialahallistaan saa kovinkaan helposti enää tässä vaiheessa. Monet tontit varataan jo heti edellisen tapahtuman jälkeen, Kalliokoski toteaa.

Messuan asiakkailleen tarjoamat tontit eivät tarkoita näytteilleasettajalle pakollista yhteisosastoa. Takatiloja voidaan jakaa esimerkiksi kustannuksellisista syistä, mutta osastot ovat kunkin yrityksen omien brändien ja toiveiden mukaisia, eivät saman ilmeen alla olevia yhteisosastoja.

– Yrityksille on etua, että neliöitä hyödynnetään yhdessä, kun kerran samalla tontilla ollaan. Kustannustehokkuutta saa jakamalla keittiön ja varaston. Näin oma näyttelyosasto eli kohtaamistila asiakkaiden kanssa säilyy isompana ja tulee täysimääräisesti käyttöön, kommentoi puolestaan Messuan myyntipäällikkö Charissa McCarron.

Kaikki hoidetaan

Asiakkaille on iso apua, että Messua hoitaa kaiken osastoon liittyvän: tonttivarauksesta osaston suunnitteluun ja toteutukseen sekä osaston tekniset järjestelyt ja tarvittaessa myös cateringin.

– Haluamme tarjota asiakkaille helppoutta. Moni antaa palautetta siitä, miten hienoa on, ettei tarvitse itse tehdä mitään varausrumbaan liittyvää. Asiakkaalle tämä näkyy SMM:n osalta myös riskin pienentämisenä, koska vastuu tontista on meidän, McCarron muistuttaa.

Jos haluaa näkyä meriteollisuuden toimialalla, on SMM juuri ”se” kohtaamispaikka.

– Siinä pöhinässä kannattaa olla mukana, rohkaisevat Kalliokoski ja McCarron kuin yhdestä suusta.

LISÄTIETOA:
Tapahtuman viralliset sivut löydät osoitteesta www.smm-hamburg.com