Haaste suunnittelijalle: 1000 neliön yhteisosasto, 21 näytteilleasettajaa ja näkyvyyttä koko betonitoimialalle

Yhteisosaston suunnittelu messuille haastaa luovempaakin ihmistä. Miten luoda yhteinen näyttävä ilme, joka erottu edukseen, mutta joka samalla ilmentää ja jättää tilaa yksittäisen yrityksen personoimiseen? Ilman yhteistä kasaavaa ilmettä ja tiettyjä rajoituksia on vaarana, että kokonaisuus on tuhannen neliön tivoli.

Helmikuussa 2017 kollega pisti sähköpostia, että tulossa olisi vähän isompi projekti – Betonipuisto (ko. nimi tosin vahvistui vasta projektin edetessä). Tuolloin minulla oli jo 15 vuoden kokemus alalta, mutta kun kuulin projektista tarkemmin, tiesin heti, että pääsisin pistämään likoon niin oman osaamiseni kuin aikaisemmat oppini. Suunnittelijana en ole koskaan mennyt siitä, mistä aita on matalin, enkä tehnyt sitä tälläkään kertaa. Halusin olla mukana luomassa jotain uutta, vaikka se samalla jännitti ja jopa pelotti.

Kysy aina ”miksi”

Aloitin suunnittelun miettimällä, miksi yksittäinen yritys lähtisi mukaan tällaiselle yhteisosastolle. Mitä etuja tai haittoja sille on yhteisosastosta? Jokaisen yrityksen messutavoite on loppujen lopuksi tehdä lisämyyntiä ja tulosta. Nostamalla betonin arvostusta kasvaa sen markkinaosuus rakennusteollisuudessa, eli kaikki hyötyvät toisten menestyksestä ja panostuksesta tämän eteen. Tämän ajatusprosessin myötä projektin työnimeksi tulikin alkuvaiheessa ”Better Together”.

Seuraavaksi kävin perusteellisesti läpi yritysten tuotteet ja palvelut. Selvitin, miten asiakasyritykset liittyvät betonirakentamiseen ja kuinka ne linkittäytyvät toisiinsa. Tieto auttoi hahmottamaan niitä tarpeita, joita eri yrityksillä on osastosta kokonaisuutena. Samalla tein selvitystyötä, mitä materiaaleja voisin käyttää osaston rakenteissa. Kartoitimme myös yhdessä asiakkaiden kanssa, mitä asioita halutaan tuoda esille ja ketkä ovat osaston kohderyhmää. Yrityksiltä sain myös tarkemmat tiedot käytännön tarpeista: pitää olla kahvila, yritykset pitävät puheenvuoroja, tarvitaan isoa näyttöä, on iltatilaisuutta…

Pohjaratkaisu on kartta toimiviin kohtaamisiin

Yhteisosaston suunnittelussa yksi tärkeimmistä asioista on pohjaratkaisu. Jokaisen yrityksen koosta riippumatta tulee saada mahdollisimman hyvä ja toimiva paikka. Samalla kokonaisuudesta pitää saada kutsuva ja helposti lähestyttävä kaikille.

Pohjaluonnostelun alkuvaiheesta asti halusin osaston keskelle maamerkin, joka toimisi koko alueen sydämenä. Tähän ajatukseen sopi erinomaisesti säteittäinen osastojako, joka mahdollistaa osastoilta suoran käynnin keskialueelle. Tällainen jako on haastava toteuttaa ja myös haasteellinen yrityksille ja heidän omille osastoilleen, mutta halusin pitää siitä kiinni. Se tekisi osastosta mielenkiintoisen ja haastaisi sopivasti yrityksiä myös omien osastojen suunnittelussa.

Messuillahan osastot ovat lähes aina neliöitä tai suorakaiteen muotoisia. Jakoni pakottaisi yksittäiset yritykset miettimään osastoa uudelta kantilta. Kollegat kuittasivatkin ratkaisuehdotuksestani, että kaivanko itselleni kuoppaa 😊. Ehkä näin, mutta tästä en ollut valmis tekemään kompromissia. Olin ja olen varma, että tämä tilanjako palvelee niin näytteilleasettajarityksiä kuin messuvieraitakin.

Ideat eivät kysy paikkaa tai aikaa

Tilajaon jälkeen tartuin tarkemmin osaston keskialueen hahmottamiseen. Tässä minua inspiroi niin suomalainen kuin ulkomaalainen betoniarkkitehtuuri. Minua miellytti ajatuksena betonin elävä ja kaunis pinta sekä selkeys. Huolellisen pohjatyön jälkeen maamerkki syntyi lähes itsessään: massoittelin rakennetta ja muoto seurasi funktiota. Ei mitään ylimääräistä, vaan kaikella olisi tarkoitus.

Yhteisosaston suunittelussa on haastavaa luoda yhteinen näyttävä ilme, joka erottuu messuilla edukseen. Ilmeen tulee jättää kuitenkin tilaa yrityksen omalle ilmeelle ja brändille. Yleisilmeen punaiseen lankaan lähdin hakemaan ratkaisua materiaalien kautta: mitä materiaalia löytyisi asiakkailta, jota voisi hyödyntää.

Tässä vaiheessa suunnitteluni jymähti: mikään kokeilemistani materiaaleista ei toiminut halutulla tavalla. Ratkaisu nousi yllättäen silmieni eteen eräältä lounaalta palatessani, kun ajoin kerrostalotyömaan ohitse. Juusi sillä hetkellä työmaanosturi nosti suurta raudoitusverkkoa. Pam – se oli siinä! Materiaali, jota olin etsinyt. Suurena pintana se näytti todella hienolta, loi kauniin suuren pinnan ja tilan tuntua, mutta ei ollut liian massivinen. Raudoitusverkko myös kertoisi heti messuvieraalle, mistä on kysymys.

Yhteisosasto haastaa – korvat höröllä kompromissista toiseen

Suunnittelijan tärkeimpiä ominaisuuksia luovuuden lisäksi on kuuntelemisen taito. Kaikissa projekteissa tulee kuunnella asiakkaan tarpeet ja toiveet. Sen jälkeen suunnittelija voi lähteä ratkaisemaan olemassa olevia haasteita. Yhteisosastoissa tämä haaste on vielä isommassa roolissa useamman mielipiteen vuoksi. Tällöin suunnittelijan on kyettävä tekemään kompromisseja samalla kuitenkin pitäen kiinni omasta näkemyksestä, jotta voi ottaa vastuun lopputuloksesta.

Ilokseni olen huomannut yritysten yksittäisiä osastoja suunnitellessa, että suunnittelemani yleisilme on onnistunut. Se jättää tilaa yritysten omalle ilmeelle. Poikkeuksellinen tilajako ja rohkea ilme on innostanut myös yksittäisiä yrityksiä keksimään uusia tapoja olla esillä ja erottautua.

FinnBuild 2018 -messut ja Betonipuisto ovat auki 10.-12. lokakuuta. Olemme hyvässä aikataulussa, sillä suunnitelmat ovat valmiit ja rakentajan kanssa käymme vielä toteutusta yhdessä läpi ja tarvittaessa viilaamme yksityiskohtia. Uskon, että moni haluaa nähdä valmiin lopputuloksen!

Hannu Jeulonen
Kirjoittaja on Messuan suunnittelija. Häntä miellyttävät mietityt ja selkeät linjat sekä materiaalien osalta kauniisti elävät pinnat. Yksi Hannun innoittaja Betonipuiston osalta on ollut Pekka Mäen suunnittelema VillAma, jonka muotokieli näkyy myös lopullisessa suunnitelmassa.

 

Betonipuisto on betoni- ja rakennustoimialalla vaikuttavien 21 organisaation yhteisosasto FinnBuild-messuilla 10.-12.10.2018. Tarjolla on tietoiskuja, uusia näkökulmia sekä fiilistä & faktaa betonista ja Betonipuisto-yhteisön yrityksistä. Betonipuiston toteuttaa Messua Oy. Lisätietoa Betonipuistosta saa osoitteesta www.betonipuisto.fi