Fiilistä Kempin ständiin Sin City -elokuvasta ja Pinterestistä

Schweissen & Schneiden -messut ovat olleet ”tapaus” jo 40 vuotta. Ympäri maailmaa saapuneiden yli 1000 näytteilleasettajan esitellessä osaamistaan yritysten tarinat ja tarjonta yllättävät – tai sitten eivät. Kempin osastolla moni huokaisi ihastuksesta.

Suunnittelijan ohjenuorana toimii asiakkaalta saatu briiffi, joka määrittää toteutuksen suunnan. Joka neljäs vuosi järjestettävät Schweissen & Schneiden -erikoismessut on ollut Kempille tapahtuma, johon on aina panostettu paljon. Tässä tapahtumassa Kemppi poikkeaa konseptistaan aina jollakin rohkealla teemalla. Tänä vuonna lähtökohtana oli ”Future Welding” ja se, miten tulevaisuuden haasteet hitsauksessa voitetaan jo tänään Kempin avulla!

Kliinisestä robotiikasta hylättyyn konepajaan

Kemppihän on suunnittelijan unelma-asiakas. He ovat projekteissaan ajoissa liikkeellä ja valmistautuneet toimeksiantoon hyvin kaikkine yksityiskohtineen. Näin oli tälläkin kertaa.

Messuosaston suunnittelu aloitettiin vuoden alussa, helmikuussa. Lopullinen, syyskuussa Düsseldorfissa toteutettu idea, ei syntynyt tällä kertaa ihan ensimmäisestä luonnoksesta. Ensimmäisten versioiden moderniin ilmeeseen kaivattiin lisää ”tummaa fiilistä” ja kontrastia Kempin huippumodernille tekniikalle. Pikku hiljaa kevään edetessä osastosta kehkeytyi rouhean ruosteinen ”hylätty konepaja”, joka valjastettiin Kempin tulevaisuuden visioiden näyttämöksi.

Leffat ja some inspiroijina

Suunnittelijana tehtäväni on antaa halutulle idealle kuoret ja visuaalisuus. Inspiraatiota työhöni haen monesta lähteestä, kuten alan kirjoista ja lehdistä, elokuvista ja sosiaalisesta mediasta. Tässä tapauksessa hain edellä mainitsemaani tummempaa fiilistä esimerkiksi elokuvan Sin City avulla. ( Noh, onneksi elokuvasta saamani vaikutteet toteutuivat osastossa hyvinkin viitteellisesti! )

Somen puolella Pinterest on myös itselleni innostava paikka. Se on kyltymätön ideakuvasto, jossa aiheita ja kuvia on loputtomiin. Kunhan vain keksii ne oikeat sanat, joilla hakea. Ja hakea voi todella monelta kantilta, rajana on vain mielikuvitus.

Asiakkaan toiveet on tehty ylitettäviksi

Tällä kertaa minulla oli mahdollisuus käydä Saksassa katsomassa myös lopputulosta. Oli hienoa nähdä, miten suunnitelma kohtasi todellisuuden. Paikan päällä käyminen on itse asiassa todella tärkeää, sillä silloin näkee, miten kaikki ideoidut aktiviteetit ja toiminnot oikeasti toimivat siinä tilassa, johon ne on suunniteltu. Silloin ei kyse ole enää pelkistä visuaalisista kuorista, vaan kokonaisuudesta.

Ja tässä tapauksessa kokonaisuus todellakin sisälsi paljon: virtuaalinen hitsauspeli kilpailijoineen sekä valtava määrä AV-tekniikkaa, jossa teemaan räätälöidyt trailerit pyörivät näytöillä ympäri osastoa. Lisäksi oli lukuisia kameroita kuvaamassa Kempin demo-esityksiä, jotka pyörivät osastolla minuuttiaikataulussa ja niin edelleen. Puhumattakaan teeman mukaisesti pukeutuneista esiintyjistä ja Kempin henkilökunnasta, joka jaksoi hymyillen palvella asiakkaitaan päivästä toiseen.

Yksinkertaisesti – oli hienoa saada olla mukana tekemässä tällaista kokonaisuutta!

Seuraavat kuvat on otettu toteutuneesta ständistä Düsseldorfissa. Ja ihan lopussa löytyy vielä Kempin markkinointiviestintäpäällikkö Kati Heikkosen terveiset tapahtumasta. Ja kyllä, tyytyväisyys paistaa kasvoiltani ja taidanpa hieman myhäilläkin tätä kirjoittessani.

”Osasto oli mielettömän hieno ja me kemppiläiset saimme siitä kehuja joka puolelta. Osastoa käytiin ihailemassa ja koskettelemassa jatkuvasti, jo rakennusajasta lähtien. Messua ja Jukka Tiihonen tekivät upean suunnitelman projektin ohjausryhmän toiveiden pohjalta. Osastolla oli aktiviteettia ja demoesityksiä, jotka herättivät paljon kiinnostusta ja keräsivät osaston täyteen päivä toisensa jälkeen. Saamamme palautteen mukaan tämä oli paras Schweissen & Schneiden -tapahtumamme ikinä.”  Kati Heikkonen, Marketing Communications Manager

 

Jukka Tiihonen
Kirjoittaja on Messuan suunnittelujohtaja ja viihtynyt yrityksessä jo 20 vuotta. Koulutukseltaan hän on sisustusarkkitehti ja ehtinyt vuosien saatossa tehdä messuosastojen lisäksi paljon myös sisustuksia ja toimitiloja. Hän rakastaa työnsä nopeaa tempoa ja kaikkia niitä moninaisia yksityiskohtia, joita voi ja saa asiakkailleen toteuttaa.