Case Epiroc: Uuden yrityksen rohkea messulanseeraus

9.5.2018

Atlas Copcon jakautuminen kahdeksi eri yritykseksi toi uusia tuulia myös messunäkymiseen. Epirocin uusi yritysilme tuo näyttelyosastolle rentoa olohuonemaisuutta ja tuotteet esitellään videoilla. Isoja koneita ja laitteita ei enää osastolla nähdä.

Ruotsalainen teollisuuskonserni Atlas Copco päätti viime vuonna, että konserni jaetaan kahdeksi yhtiöksi: Atlas Copco keskittyy teollisuusasiakkaisiin, ja kaivos-, louhinta- ja yhteiskuntarakentamisen tarpeisiin perustettiin uusi yhtiö Epiroc. Suomen ja Baltian myynnistä vastaava Epiroc Finland Oy Ab aloitti toimintansa marraskuun alussa.

– Atlas Copcolla on pitkä ja maineikas historia. Näemme kuitenkin, että jakautuminen on loistava mahdollisuus keskittyä omaan alaamme, kaivos- ja louhintatekniikkaan, ja viedä sitä aivan uudelle tasolle automaation, digitalisaation ja ratkaisumyynnin saralla. Me olemme 145-vuotias startup-yritys, toteaa Epirocin viestintäpäällikkö Anna-Mari Tikander.

Miten erottautua messuilla?

Uuden konsernin nimestä järjestettiin kilpailu, ja voittajaksi valittiin lyhyt ja selkeä Epiroc. Epi on kreikkaa ja tarkoittaa ´jossakin, jonkin päällä´. Roc tulee puolestaan latinasta ja tarkoittaa kiveä, jota monilla Epirocin tuotteilla työstetään. Kivi kuvastaa myös pyrkimystä lujiin ja kestäviin asiakassuhteisiin.

– Uuden Epiroc-yritysilmeen lanseeraminen on edelleen käynnissä ja mietimme tarkkaan, miten esittäydymme tapahtumissa, messuilla, lehdissä, internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Oulussa toukokuussa järjestettävään Pohjoinen teollisuus -tapahtumaan otimme lähtökohdaksi tehdä olohuonemaisen ja rennon osaston. Haluamme, että osastollemme on helppo tulla ja vierailijoilla on rento ja kotoisa fiilis, Tikander kertoo.

Olikin luontevaa, että Epiroc otti yhteyttä Messuaan.

– Toiveemme oli saada osastolle mahdollisimman paljon sohvia ja istumapaikkoja ja niiden eteen näyttöjä. Sitähän suomalaisissa olohuoneissa monesti tehdään – katsotaan televisiota. Mitään tuotteita emme tuo osastolle, vaan tuotteet esiintyvät videoissa, hän jatkaa.

Piristävä poikkeus – ei esille koneita ja laitteita

Messuan suunnittelija Liisa Mäyränpää sai nopeasti kiinni Anna-Marin toiveista ja jo ensimmäinen luonnos erottautui edukseen. Epirocin ensimmäinen messuosasto tullaan toteuttamaan Ouluun vain pienillä kalustemuutoksilla.

– Epirocin yhteydenotto oli ihanan raikas ja perinteisiä messutoiveita rikkova. Kaivosteollisuusalan yritykset haluavat usein esitellä osastoillaan isoja koneita ja raskaita laitteita. Epirocin rento ja olohuonemainen osasto tulee varmasti erottautumaan ja herättämään mielenkiintoa Oulussa tänä keväänä, uskoo puolestaan Messuan myyntipäällikkö Lasse Heikura.

Epirocin osasto julkistetaan Pohjoinen teollisuus 2018 -tapahtumassa 23.5.2018.

 

Teksti: Lasse Heikura