Bauma 2019: Neljä vinkkiä kansainvälisille messuille

26.9.2019

Maailman suurimmat rakennuskonealan Bauma 2019 -messut tarjoavat jokaiselle jotakin. Kolmen vuoden välein järjestettävä tapahtuma ei jätä kylmäksi vierailijoita eikä näytteilleasettajia. Joko teillä on osastoasiat kunnossa?

Bauman tilastot vuodelta 2016 ovat komeaa luettavaa: lähes 585.000 messuvierasta 219 maasta, 605.000 neliötä näyttelytilaa ja noin 3.500 näytteilleasettajaa. Suomalaisia näytteilleasettajia mukana oli reilut 40.

Vuoden 2019 Bauma pidetään Munchenissä 8.-14. huhtikuuta. Järjestyksessään se on jo 32. kerta ja vielä entistäkin suurempi, sillä kahden uuden näyttelyhallin myötä koko messualueen pinta-ala on peräti 614.000 neliötä. Myös näytteilleasettajien sekä messuvierailijoiden määrän odotetaan kasvavan edellisestä kerrasta.

Messua on ollut asiakkaidensa kanssa tapahtumassa lähes koko yrityksen olemassaolonsa ajan, 30 vuotta. Kokemusta ja näkemystä tapahtumasta on vuosien varrella kertynytkin runsaasti, ja tätä hyödynnetään vuoden 2019 messuilla osallistujien hyödyksi.

Näyttelyosastosuunnittelu työn alla

Suurille kansainvälisille messuille tyypilliseen tapaan monet osastopaikat varattiin saman tien jo edellisen messutapahtuman päätteeksi. Paikan saaneilla näytteilleasettajilla onkin To Do -listallaan nyt tarjouspyynnöt osaston suunnittelusta ja toteutuksesta. Bauma on monelle yritykselle oman alan päätapahtuma, joten näyttelytilan ilmeeseen, sisustukseen, toimivuuteen ja tarjontaan panostetaan kunnolla.

– Bauma on todella suuri messutapahtuma, maailman suurimmaksikin mainittu. Isoon kokonaisuuteen mahtuu näyttelytiloja laidasta laitaan ja osastojen luonne on hieman erilainen ottaen huomioon, onko oma tila ulkoalueella vai sisällä halleissa. Se vaikuttaa osastosuunnittelun lähtökohtiin, tarpeisiin ja huomioon otettaviin yksityiskohtiin, toteaa Messuan myyntipäällikkö Maarit Liivamäki-Koivisto.

Liivamäki-Koivisto kertoo, että suomalaiset Bauma-osallistujat ovat jo aktivoituneet osastojensa kanssa.

– Suunnittelijamme ovat työn touhussa ensi kevättä ajatellen ja omalla pöydälläni on tarjousten tekoa. Ulko-osastojen osalta puhumme keskimäärin 300-600 neliön tilasta ja sisäosastot ovat noin 50 neilön luokkaa per näytteilleasettaja.

Itse Maarit Liivamäki-Koivisto oli Baumassa ensimmäisen kerran vuonna 2013.

– Täytyy todeta, että Bauma on elämys. Tapahtuman todellista mittakaavaa ei oikein edes ymmärrä, ellei itse käy sitä paikan päällä kokemassa. Kaikki on suurta sekä näyttävää ja varsinkin ulkoalueille toteutetut rakennelmat hämmästyttävät massiivisuudessaan. Kyse on toki rakennuskone- ja kaivosalasta, joten esiteltävät laitteet ja tuotteet ovat jo itsessään massiivisia ja tarvitsevat isosti esillepano- ja demotilaa, hän avaa.

4 vinkkiä näytteilleasettajille

Niin kansainvälisiä messuja kuin kotimaan tapahtumia koskevat tietyt samat lainalaisuudet. Messuan myyntipäällikkö Maarit Liivamäki-Koivisto nostaa kuitenkin pari vinkkiä huomioitavaksi ja muistiin juuri Baumaan lähteville.

  1. Viesti ja kommunikoi osallistumisestanne ja osastotapahtumista. Bauma on alan päätapahtuma, joka kokoaa yhteen merkittävän määrän oikeita päättäjiä ja asiantuntijoita. Tästä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, ja tuoda omaa näytteilleasettajuutta esiin omassa markkinoinnissa ja viestinnässä, johdonmukaisesti ja monessa kanavassa jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Paikalle kannattaa aktiivisesti kutsua asiakkaita ja muita sidosryhmiä. Koska tapahtuma on vain joka 3. vuosi, on Bauma myös merkittävä estradi esitellä uusia tuotteita ja innovaatiota.
  2. Bauma kestää viikon – kestääkö osastohenkilökunta? Mieti kunnolla resurssointia ja jaksamista paikan päällä. Messuvieraiden määrä on valtava. Osastolla päivystävän porukan kannattaa vaihtua, jotta kaikilla pysyy paras terä asiakaskohtaamisissa ja iloinen mieli läpi koko tapahtuman aina messupäivistä iltatilaisuuksiin.
  3. Sääolosuhteet haastavat ulko-osastoilla. Huhtikuinen München voi olla keliltään mitä vain – huikeasta kevätauringosta kaatosateeseen. Tähän varaudutaan niin osastosuunnittelussa, mutta yhtälailla tämä kannattaa pitää mielessä reissuun pakatessa.
  4. 614.000 neliötä – varaudu siihen kuin maratonjuoksuun. Edustaminen omalla osastolla käy jalkojen päälle, mutta myös muiden messutarjontaan tutustuminen vaatii kestävyyttä – ja hyvät kengät. Kierrellä kuitenkin kannattaa, sillä tämän tasoinen tapahtuma antaa hyvän kuvan toimialan tilanteesta ja kilpailijoista sekä uusia ideoita ja oivalluksia.

TUTUSTU MYÖS

Teksti: Tia Härkönen
Kuva: Bauma